Programa d’acompanyament integral en el procés de rehabilitació de persones amb TMS
El programa d’acompanyament integral és un programa personal d’acompanyament terapèutic integral que pretén afavorir la continuïtat de l’atenció a la persona i el desenvolupament de la seva autonomia personal, així com una vida de qualitat en el seu entorn.
- Intervenció a domicili: treballar habilitat de la vida diària
- Intervenció familiar: entrevistes, etc.
- Coordinació en xarxa, treball comunitari…
El programa d’Acompanyament Comunitària a la Vida Independent està promogut per al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya i tutelat i supervisat per la Federació Salut Mental Catalunya. El programa sorgeix de la necessitat que expressen persones afectades d’un trastorn mental, els familiars i els Serveis Socials, de tenir un suport professional que ajudi a millorar la qualitat de vida tant a la llar com en l’entorn comunitari.
El trastorn mental fa que moltes vegades les persones perdin el ritme d’interacció amb el seu entorn (estudis, feina, amistats) provocant un cert aïlladament. Així mateix, les famílies es troben soles a l’hora de gestionar el dia a dia dels seus familiars. Moltes vegades l’evolució del trastorn mental sever, genera unes disfuncions relacionals que no deixen créixer ni avançar a la persona afectada en aquest entorn familiar. Aquestes disfuncions generant una desesperança crònica que fa que la família no vegi cap possibilitat que el seu familiar pugui ser més independent o en definitiva millorar.
El cansament, el desencís la desmotivació són reaccions pròpies que experimentant tot sovint tant les persones afectades d’un TM com de les seves famílies.
Aquest programa treballa al domicili de les persones i en l’entorn de les seves relacions (família, barri poble). El programa d’acompanyament integral se centra a potenciar tots els aspectes saludables (fortaleses) tant de la persona com de la seva família. El programa està portat a terme per educadors que treballant tots els aspectes que fan referència a l’adquisició d’autonomia, d’hàbits saludables, d’higiene personal, de manteniment de la llar i del foment de les relacions socials.
Els educadors del programa treballant en coordinació amb els Serveis Socials i amb el CSMA dissenyant en cada cas quina estratègia a seguir.